En visuell varumärkesidentitet handlar om hur ditt företag ser ut och framförallt känns på sociala medier. På Instagram kan en stark visuell identitet bidra till att stärka ditt budskap, få dig att se mer professionell ut och konvertera profilbesökare till livslånga följare. Och den goda nyheten är att det inte kostar en förmögenhet. Du kan förbättra ditt visuella varumärke på Instagram genom sju steg som vi gärna delar med oss av.

Vad är en visuell varumärkesidentitet och varför är det viktigt?

Många varumärken kämpar för att få grepp om en visuell varumärkesidentitet, men det handlar egentligen bara om hur ditt företag ser ut och känns i varje inlägg du delar oavsett plattform.

Att ha en stark visuell varumärkesidentitet förmedlar ett direkt intryck av ditt varumärkes identitet och värderingar bara genom bilder. De färger, teckensnitt och bilder du använder kan beskriva ditt varumärke på bara några sekunder. På en överbelamrad och konkurrenskraftig plattform som Instagram kan styrkan i ditt visuella varumärke vara avgörande om någon följer din profil och engagerar sig i ditt varumärke eller inte. Och du behöver inte vara en designer i världsklass för att komma igång!

Det här är vår steg-för-steg-guide som täcker alla element du behöver för att bygga en stark visuell varumärkesidentitet på Instagram:

Steg 1: Definiera dina varumärkesvärden

Det första steget i nästan varje projekt är att definiera budskap och målgrupp. Desto mer du förstår dina varumärkesvärden, ditt budskap och din målgrupp, desto lättare blir det att skapa en stark visuell identitet.

Steg 2: Skapa personas

Nästa steg i din visuella varumärkesprocess är att definiera din målgrupp. Detta för att skapa en tydlig bild om vilka du vill kommunicera till på Instagram. Om du till exempel vet att din målgrupp består av tusentals kvinnor kan du fördjupa dig i vilken typ av musik de lyssnar på, vilka varumärken de konsumerar, vad de gör på helgen och vilka sociala engagemang de ägnar sig åt. Genom att skapa dina personas på detta sätt kommer det bli mycket lättare att utforma en identitet och kommunikation som tilltalar till de på en personlig nivå.

Steg 3: Färgsätt ditt varumärke

Det finns oändliga möjligheter som du kan dra nytta av genom att kommunicera med färg. Tänk dock på att olika nyanser av samma färg kan kommunicera olika budskap. Till exempel kan en mjuk pastellblå färg uppfattas som lugnande eller ungdomlig, medan en djup marinblå ofta är associerad med stabilitet och auktoritet. En tydlig varumärkesfärg skapar igenkänning och koncept som i genomarbetade fall till och med kan ersätta loggor.

Steg 4: Hitta det perfekta teckensnittet för ditt varumärke

I likhet med en tydlig färgpalett berättar teckensnitten du använder på Instagram en omedelbar historia. Lägg därför ner lite tid på att hitta det rätta typsnittet för ditt varumärke och dess identitet. Mjukt och rundat, snedställt och skarpt, tunn eller fet. Människans undermedvetna associerar olika former med olika känslor, ta därför din tid och kom ihåg dina personas.

Steg 5: Kurera ditt Instagram Feed

När du har hittat dina färger och teckensnitt ska du börja kurera ditt Instagram Feed. Dina bästa 9-12 Instagram-inlägg är oftast det första besökare möts av på din profil och som sätter den första känslan. Tänk på bildval, filter, ljussättning, kombination av motiv och övergripande budskap som dessa bilder förmedlar. Varje liten detalj bör kunna stå självständigt men också komplettera de andra för att ihop berätta en starkare historia värd att följa.

Steg 6: Skapa en brand guide

Nu har du alla dina huvudsakliga designelement som din visuella varumärkesidentitet kräver. Det är dags att implementera regler för hur dessa element ska tillämpas. Till exempel kanske du alltid vill att vissa färger ska kopplas ihop, eller att ett specifikt teckensnitt aldrig ska användas tillsammans med ett annat. Dessa regler säkerställer konsekvensen i din visuella identitet och skapar en långsiktighet och en igenkänning för din målgrupp.

Steg 7: Implementera ditt visuella varumärke på Instagram!

Sist men inte minst är det dags att utöva alla dina ansträngningar på ditt Instagram-konto! Din profilbild, Instagram Stories, Highlights-omslag och top 9-12 feed-inlägg är alla viktiga visuella möjligheter på ditt konto. Börja därför med att uppdatera dessa först. Ditt mål är att förmedla en omedelbar bild av ditt varumärkes värderingar, ton och stil och kom ihåg dina personas!

Lycka till// Team Seven Inches